ROWEREM PRZEZ POWIAT-Trasa nr 2 (29 km) - INFO BAI
Bai Andrzej Kurzawa

Piątek, 24 stycznia 2020
Wybierz miasto na mapie
ROWEREM PRZEZ POWIAT-Trasa nr 2 (29 km)
Data dodania: 2006-10-18 22:38:33
Dariusz Cienkowski, nauczyciel historii i geografii w Gimnazjum nr 3 w Bełchatowie przygotował „Przewodnik rowerowy po powiecie bełchatowskim” jako pracę na studiach podyplomowych. W "Echu Powiatu Bełchatowskiego" publikujemy kolejne propozycje tras rowerowych.

Trasa rozpoczyna się na pl. Wolności. Ulicą Józefa Piłsudzkiego i drogą krajową nr 8 dojeżdżamy do Dobrzelowa i tu za zakrętem obok kapliczki skręcamy w prawo (2,5 km). Po trzystu metrach dojeżdżamy do ogrodzenia klasycystycznego dworu zbudowanego w pierwszej połowie XIX wieku. Otoczony pięknym parkiem, w którym tradycyjnie znajduje się staw, stanowi dziś własność prywatną i zwiedzanie go uzależnione jest od zgody właściciela.
Wzdłuż zachodniego ogrodzenia ponownie docieramy dokrajowej „ósemki” i jedziemy w prawo. Zachowując szczególne środki ostrożności ze względu na duży ruch po 2,5 km przy słupku kilometrowym 309 skręcamy w lewo w leśną drogę (5,6 km). Po siedmiuset metrach w lewo prowadzi droga pożarowa nr 12. Dojedziemy nią do malowniczej dębowej alei i położonego za nią dworu we Wrzosach (7,2 km).
Wrzosy – Michałów wchodziły niegdyś w skład Dóbr Bukowie, należących w XIX wieku do rodziny Jelenickich.
W 1919 roku Wrzosy zakupił Jan Podczaski i wybudował zabudowania gospodarcze oraz modrzewiowy, kryty dachówką neoklasycystyczny dwór. Obok w parku rosną wiekowe lipy, klony i czerwone dęby.
Jeden z nich ma w obwodzie 220 cm, a inny szypułkowy 270. Niestety i dwór i park są obecnie bardzo zniszczone. Nowy właściciel jest bardzo przyjazny rowerzystom i chętnie pozwala na zwiedzanie i odpoczynek.
Wracamy znaną już dębową aleją, lecz po 350 metrach na skrzyżowaniu z polną i leśną drogą udajemy się lewo. Wkrótce wyjeżdżamy z lasu i jego skrajem kierujemy się w strony widocznych zabudowań, wzdłuż których dotrzemy do drogi (8,6 km). W prawo doprowadziłaby do opuszczonej przez nas niedawno „ósemki”, więc jedziemy w lewo.
Początkowo z górki następnie lekkim podjazdem docieramy do drogi w lewo prowadzącej do Bukowia Górnego. Jeszcze 200 m prosto i obok cmentarza dojedziemy do widocznego kościoła w Suchcicach (11,6 km).
Kościół p.
.w. Ignacego Loyoli zbudowany w drugiej połowie XIX wieku stanął na miejscu poprzedniego z lat 1779 – 80. Kruchta pochodzi z 1903 roku. Świątynia jest drewniana o konstrukcji zrębowej i orientowana. Wokół na przykościelnym cmentarzu rosną wiekowe dęby, które są pomnikami przyrody.

Spod kościoła jedziemy na północ i po 200 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo do Bukowia Dolnego. Brak pobocza zmusza nas do szczególnej ostrożności. Na początku wsi przy kapliczce (12,3 km) udajemy się w prawo, by po 400 m grabową aleją znaleźć się przed dworem.
Bukowie Dolne i Górne jako dwie przyległe wsie istniały już w XVIII wieku i należały do rodziny Mostowickich. Dwór zbudowali już nowi właściciele Jelenieccy herbu Nowina w pierwszej połowie XIX wieku. Klasycystyczny, parterowy o wysokim podpiwniczeniu z frontonem opartym na 6-ciu kolumnach, a w części wschodniej wzmocniony 6 pilastrami tj. płaskimi filarami i głowicą, stoi pośród starego parku. Park założony na początku XX wieku miał charakter krajobrazowy. Są tu stare lipy, odmiana srebrzystych świerków, graby, czarne topole i dwa sędziwe dęby szypułkowe.
Wracamy do drogi, którą przyjechaliśmy i w prawo udajemy się do Kącika (15,8 km). Przecinamy drogę krajową 485 i prosto po 2,5 kilometrowej jeździe osiągamy Wolę Rożniatowską. Tuż przed wsią zgodnie z drogowskazem wybieramy kierunek w lewo do Teresina. We wsi przy kapliczce skręcamy w prawo i wkrótce dojeżdżamy do stawu (19,3 km).
Woda czysta, dostępne brzegi i pobliskie polanki powodują, że jest to dobre miejsce na odpoczynek. Wokół stawu prowadzi szeroka ścieżka o długości 1200 m, a co jakiś czas są stanowiska dla wędkarzy.
Nad staw dotarliśmy od strony północno – wschodniej i chcąc jechać dalej wybieramy drogę leśną po przeciwnej południowo – zachodniej stronie. Od brzegu drogą tą szybko dojeżdżamy do asfaltu (20,0 km).

Skręcamy w lewo. Mijamy rozjazdy na Apolinów i Anastazów, lecz na następnym zatrzymujemy się. Przysiółek ten to Mikorzyce (22,4 km). Tu obok kapliczki udajemy się w lewo w dół w stronę widocznego zabudowania i skupiska drzew. Tuż przed posesją za mostkiem rosną gęste zarośla i stare drzewa. Rowery lepiej zostawić i pieszo dotrzeć do sporej niespodzianki.
Na wysepce otoczonej pełną wody fosą stoją ruiny dworu obronnego pochodzącego z przełomu XVI / XVII wieku. Prowadzi do nich drewniany mostek. Zachowały się jedynie fragmenty murów i trzeba mieć dużo wyobraźni, by odtworzyć pierwotny wygląd tej najstarszej niewątpliwie budowli w okolicach Bełchatowa.
Wracamy do skrzyżowania z kapliczką i jadąc dalej przez wieś Ławy docieramy do skrzyżowania na rogatkach miasta. Skręcamy w lewo w stronę Domiechowic (25,0 km) i po kilometrowej jeździe stajemy przed bramą dworu (25,9 km).
Dobra Domiechowickie istniały od XIV wieku i należały do rodziny Domiechowskich herbu Prawdzic. Właściciele w okresie XVI – XVIII wieku nie są znani, a w wieku XX dobra należały do Niemca Wilhelma Krebs’a i jego syna. W 1901 roku majątek odkupił Stanisław Pieniążek i w tej rodzinie został on przez dwa pokolenia. Rodzina Pieniążków poprzez swoją patriotyczną postawę chlubnie zapisała się w pamięci okolicznych mieszkańców.
Sam dwór wybudował Stanisław Pieniążek w latach 1921 / 22. Otacza go wspaniały park ze stawami a z prawej strony stoi lamus. Po wojnie przeszedł na własność Skarbu Państwa a od 1974 roku przejęło go KWB „Bełchatów”. Dworek i park odnowiono, wybudowano korty tenisowe, a za nim basen kąpielowy. Obecnie jest to teren prywatny i należący do firmy INKOM i nie można go zwiedzać.
Sprzed dworu jedziemy w prawo. Objeżdżamy ogródki działkowe w stronę ul. Czaplinieckiej i częściowo ścieżką rowerową dojeżdżamy do ul. Mielczarskeigo. Stąd alejkami bulwaru nadrzecznego udajemy się do parku przy Muzeum Regionalnym, gdzie nasza wycieczka się kończy (28,6 km).

Dariusz Cienkowski
"Echo Powiatu Bełchatowskiego"
Tagi:
Dodaj nowy komentarz:
Redakcja portalu info.bai.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach użytkowników. Osoba zamieszczająca opinie zawierające treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie, naruszające prawa portalu info.bai.pl i jego wydawcy lub innych osób albo naruszające zasady współżycia społecznego może ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.