ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU - INFO BAI
bai

Wybierz miasto na mapie
ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU
Data dodania: 2017-03-06 09:32:58
ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU ZIMOWE SZALEŃSTWA DZIECI Z PLACÓWEK OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH NA ROZTOCZU
Źródło zdjęcia: Ziemia Bełchatowska
W dniach 25 - 28.01.2017 roku nasi wychowankowie byli uczestnikami wycieczki - zimowiska z noclegiem w Józefowie na Roztoczu. Po drodze zwiedzaliśmy ciekawe miejsca.

Naszą podróż zaczęliśmy od oglądania Dębu "Bartek" w Zagnańsku, który liczy ok. 1000 lat, mierzy ok. 30 m i ma 13 m w obwodzie. Następnie pojechaliśmy do Tokarni, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Wsi Kieleckiej. Zadaniem skansenu jest zachowanie zabytków budownictwa wiejskiego i małomiasteczkowego kielecczyzny oraz prezentowanie ich w otoczeniu zbliżonym do pierwotnego i w naturalnych zespołach fragmentów wsi. Skansen zajmuje obszar 65 ha. W 2006 r. na jego terenie znajdowało się 30 obiektów, m.in.:
dwór z Suchedniowa, kościół z Rogowa (w którym odprawiane są msze), organistówka z Bielin, dzwonnica z Kazimierzy Wielkiej, wiatrak z Grzmucina, spichlerz ze Złotej, kuźnia, liczne zagrody i chałupy. Wszystkie obiekty są wyposażone w typowe meble i narzędzia codziennego użytku, część prezentuje warsztaty rzemieślników wiejskich z wyposażeniem, jak szewca czy stolarza.

Po południu atrakcyjnie czas spędzaliśmy w Centrum Nauki Leonarda da Vinci w Chęcinach. Obiekt popularyzuje nowoczesną naukę przez zabawę.

Udało nam się również zobaczyć Amfiteatr „Kadzielnia". Ten ciekawy obiekt powstał w miejscu po eksploatacji skał wapiennych. Zmodernizowany Amfiteatr dostosowano do potrzeb współczesnych widowisk artystycznych i festiwali.

Kolejnym interesującym miejscem było Centrum Geoedukacji w Kielcach. Wizyta w tym miejscu była świetnym wstępem do lepszego zrozumienia powstania i  geologicznego fenomenu Gór Świętokrzyskich na czele z gołoborzami, jaskiniami czy dawnymi rafami koralowymi.
Późnym wieczorem dotarliśmy do schroniska w Józefowie.

Drugiego dnia przygodę na Roztoczu rozpoczęliśmy od oglądania Pomnika Chrząszcza w Szczebrzeszynie.

Następnie pojechaliśmy do malowniczego Zwierzyńca, gdzie z przewodnikiem oglądaliśmy historyczne budowle: Kościół Na Wyspie św. Jana Nepomucena i  budynek zarządu Ordynacji Zamojskiej oraz zabytkowy pałac Plenipotenta, w którym mieści się obecnie dyrekcja Roztoczańskiego Parku Narodowego. W Ośrodku Edukacjno - Muzealnym oglądaliśmy film oraz wystawę przyrodniczą o faunie i florze Roztoczańskiego Parku Narodowego. Wyruszyliśmy też w teren. Wszyscy z trudem brnęli po zaśnieżonych ścieżkach Parku, aby móc zobaczyć głazy o wadze nawet do 10 ton i tworzące szpaler jako pomnik Pamięci Poległych Leśników. Otoczaki dotarły do RPN z odkrywki w Bełchatowie. Oglądaliśmy także malownicze "Stawy Echo", gdzie hoduje się konika polskiego.

Wieczorem mimo 20 - sto stopniowego mrozu udało nam się rozpalić ognisko. W tak ekstremalnych warunkach dzieci piekły kiełbaski, śpiewały piosenki i  pląsały wokół strzelającego w górę snopu iskier.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od Zamościa. Zwiedzaliśmy tutaj bardzo bogate i ciekawe" Muzeum Fortyfikacji i Broni Arsenał", Katedrę Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła - renesansowy kościół na Starym Mieście w Zamościu wzniesiony pod koniec XVI wieku. Katedrę ufundował założyciel miasta Jan Zamoyski, pomnik Jana Zamoyskiego. Spacerowaliśmy po Starym Rynku, gdzie dzieci podziwiały pięknie odrestaurowane kamieniczki i Ratusz.

Następnie dotarliśmy do Krasnobrodu. Tutaj poznaliśmy historię Sanktuarium Maryjnego. Jest to główny ośrodek kultu Maryjnego diecezji Zamojsko - Lubaczowskiej. Historia tego miejsca sięga roku 1640. Wówczas to w pobliskim lesie - obecnie Kaplica Objawień na Wodzie niejakiemu Jakubowi Ruszczykowi mieszkańcowi Suchowoli ukazuje się Matka Boża. Jednak pełny rozkwit tego miejsca związany jest z osobą Marii Kazimiery Sobieskiej - żony króla polskiego Jana III Sobieskiego. Ona to będąc ciężko chora przybywszy do Krasnobrodu przed oblicze Matki Bożej doznaje łaski cudownego uzdrowienia. Jako wotum wdzięczności funduje piękny barokowy kościół, oddany do użytku wiernym w 1699 roku. Co roku do Krasnobrodzkiego Sanktuarium przybywają pielgrzymi z kraju i z zagranicy. Przed cudownym obliczem Pani Roztocza wypraszają łaski, nawiedzają tutejszą Kalwarię.

Przy Sanktuarium oglądaliśmy piękne okazy ptaków ozdobnych z całego świata, w tym gołębi. Dzieci podziwiały także wytwory pracy rolników w Muzeum Wieńców Dożynkowych. Mogły również zobaczyć zgromadzone różnorodne sprzęty codziennego użytku pochodzące z dawnych czasów.

Późnym wieczorem po oświetlonej, ale zaśnieżonej drodze udaliśmy się na spacer po Józefowie. Dotarliśmy do Kamieniołomu, który nosi nazwę Babia Dolina i jest ogromny, największy na Roztoczu Środkowym. Wydobywano tu piaskowce i wapienie trzeciorzędowe od XVIII wieku. Kamień służył jako materiał budowlany oraz jako tworzywo dla miejscowych rzeźbiarzy. Sporo dzieł stoi w mieście i okolicy. W skałach łatwo znaleźć skamieniałe szczątki i odciski stworzeń sprzed milionów lat. Na wzgórzu od niedawna stoi 19 - metrowa baszta widokowa, z tarasem, z którego można podziwiać panoramę Józefowa.

W sobotę niestety musieliśmy wracać do Bełchatowa. Po drodze też zwiedzaliśmy piękne i ciekawe miejsca w Polsce. Zaczęliśmy od Sandomierza, który posiada znaczną liczbę zabytków. Stare Miasto tworzy zabytkowy zespół urbanistyczno-architektoniczny i krajobrazowy. W mieście charakterystyczne są: Brama Opatowska - gotycka brama wjazdowa do miasta z 2. połowy XIV wieku, Ratusz - gotycki, z połowy XIV wieku zbudowany na planie kwadratu z ośmioboczną wieżą, Stary Rynek z renesansowymi kamienicami, kolegium jezuickie Collegium Gostomianum, 1605-15, XIX w., - jedna z najstarszych szkół średnich w Polsce, funkcjonowało jako szkoła świecka, zamek królewski, z XIV wieku, 1480, 1520, XIX w., - zniszczony podczas potopu szwedzkiego w 1656 r., obecnie Muzeum Okręgowe Dom Długosza z lat 1476, XVII w., 1934. Budynek wzniesiony z fundacji Jana Długosza w 1476 roku, obecnie mieści się w nim Muzeum Diecezjalne .Zwiedzając miasto mieliśmy znane nam skojarzenia z serialem "Ojciec Mateusz".

W południe dotarliśmy w Góry Świętokrzyskie. Na Św. Krzyż przemieszczaliśmy się końmi z bryczkami. W Muzeum Przyrodniczym Świętokrzyskiego Parku Narodowego oglądaliśmy wystawę, która jest interesującym spektaklem światła, dźwięku i odgłosów przyrody w oparciu o multimedialne urządzenia, dioramy, zdjęcia, modele.

Z kolei w  Muzeum Misyjnym Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu. podziwialiśmy zgromadzone eksponaty pochodzące z całego świata, głównie z krajów gdzie posługują oblaci. Jedne z najbardziej cennych i najciekawszych eksponatów to wyroby z kości słoniowej, afrykańska srebrna biżuteria, przedmioty wykonane ze skór wężów boa i pytona. Wśród eksponatów znalazły się m.in. ząb hipopotama, nakrycie głowy z Lesoto i Turkmenistanu, figurki hebanowe oraz wiele innych ciekawych pamiątek misyjnych.

Na szczycie Łysej Góry jest zlokalizowana Bazylika mniejsza pw. Trójcy Świętej i sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego - najstarsze polskie sanktuarium, miejsce szczególnego kultu w wieku XV.

Oglądaliśmy gołoborze, które oznacza miejsce gołe ;, bez boru. Gołoborza świętokrzyskie powstały w wyniku wietrzenia późnokambryjskich piaskowców kwarcytowych.
Powrót z zimowiska zakończył się słodkim akcentem w  Manufakturze Słodyczy w Kielcach. Dzieci uczestniczyły w procesie wykonania lizaków.
Późnym wieczorem dotarliśmy do naszej placówki. Wycieczka była bardzo udana. Wszystkim się podobało i nie chcieliśmy wracać do domu. Mamy nadzieję, że w następnym roku także będzie tak fajnie.
Za pomoc rzeczową i finansową w organizacji wyjazdu SERDECZNIE DZIĘKUJEMY:

- Muzeum Przyrodnicze na Świętym Krzyżu
- Panu Karolowi Dzieja z Firmy KONSTAK,
- Firmie KRISTAL w Bełchatowie,
- Firmie KERSTEN - EUROPESp. z.o.o. Kleszczów.

Za pomysł, organizację i opiekę w czasie zimowiska serdeczne podziękowania wychowawcą Domu Dziecka w Dąbrowie Rusieckiej i Ośrodka Interwencyjno - Socjalizacyjnego w Bełchatowie w imieniu dzieci składa główny organizator Lidia Szymańska.

Ziemia Bełchatowska

Artykuł sponsorowany
Tagi: wycieczka, dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych, Ziemia Bełchatowska
× Z ostatniej chwili! LEGALIZACJA MARIHUANY Koniec z mandatami za brak dokumentów? PILNE: klienci banku na celowniku hakerów
CZYTAJ WIĘCEJ
Meble Bełchatów Rolety Bełchatów Ziemia torf Bełchatów restauracja pizzeria Bełchatów Parkiet dębowy Jazda konna łódzkie dźwigi Dentysta Bełchatów Meble kuchenne Piotrków pompy ciepa, fotowoltaika d Okna drzwi d