PRZED PODRÓŻĄ SAMOLOTEM - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa

 
Niedziela, 19 stycznia 2020
Wybierz miasto na mapie
PRZED PODRÓŻĄ SAMOLOTEM
Data dodania: 2006-07-15 01:58:44
Podróże samolotem, szczególnie w dobie tanich linii lotniczych, to coraz bardziej popularna forma podróżowania w Europie. Niestety, czasami klienci linii lotniczych mogą spotkać się z pewnymi problemami.


Najczęstszymi z nich są znaczne opóźnienia odlotów bądź przylotów, czy problemy z bagażem. Wobec tego warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak z nich korzystać.
Podstawowe prawa konsumentów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu zawarte są w rozporządzeniu WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Państwa Członkowskiego UE oraz pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w Państwie Członkowskim UE, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.

Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu:
o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów; lub
o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów, lub
o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w pkt. a) lub b), pasażerowie otrzymują bezpłatnie od obsługującego przewoźnika lotniczego posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.
.

Gdy oczekiwany w sposób uzasadniony czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy:
- zwrotem w terminie siedmiu dni, pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie
- lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Kiedy pasażer stwierdza, że opóźnienie powiększa się do rozmiarów trudnych do zaakceptowania, albo też, gdy odebrany właśnie bagaż jest uszkodzony lub nie można go odnaleźć - pierwszym krokiem powinno być zwrócenie się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot z prośbą o rozwiązanie problemu.
Dobrze jest zwrócić uwagę na to w jaki sposób następuje rejestracja takiego zgłoszenia, wskazane jest uzyskanie pisemnego potwierdzenia zgłoszenia.
Gdy jednak przewoźnik nie rozwiąże problemu zadowalająco, należy szukać rozstrzygnięcia w instytucjach trzecich - poza relacją klient-przedsiębiorca. Ochroną pasażerów w krajach Unii Europejskiej, zajmują się wyspecjalizowane organy administracji publicznej.
W Polsce rolę tę pełni Urząd Lotnictwa Cywilnego, a ściślej funkcjonująca w jego strukturach Komisja Ochrony Praw Pasażera (KOPP). Nadzorcze kompetencje tej instytucji skupiają się na problemie odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu i znacznego opóźnienia.
Obok ULC pomocy udzielić może Europejskie Centrum Konsumenckie, gdyż dysponuje ono w ramach europejskiej sieci ECC-Net instrumentami do wyjaśniania lub pomocy w rozstrzyganiu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym, we wszystkich państwach Unii Europejskiej.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Piotr Porzeżyński




Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjmuje interesantów w budynku Starostwa Powiatowego w Bełchatowie, ul. Pabianicka 34, pok. nr 15, w godzinach: we wtorki od 13.00 do 17.00, w pozostałe dni od 7.30 do 15.30, tel. 044 635 86 24.




/artykuł pochodzi
z czerwcowego numeru
"Echo Powiatu Bełchatowskiego"/
Tagi:
Dodaj nowy komentarz:
Redakcja portalu info.bai.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach użytkowników. Osoba zamieszczająca opinie zawierające treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie, naruszające prawa portalu info.bai.pl i jego wydawcy lub innych osób albo naruszające zasady współżycia społecznego może ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.
go to top